Scanningsbilleder viser børns hjernefunktion

(Billede: Ann E. Knudsen)

Til konferencen Læring og Mestring d. 13. november 2017 holdt forsker i neuropsykologi Ann E. Knudsen et oplæg om omsorgssvigtede børns hjerner, og ved hjælp af scanningsbilleder har hun analyseret omsorgssvigtede og traumatiserede børns hjernefunktion. Når børn bliver omsorgssvigtet, kan de blive pådraget en hjerneskade, da nervevæv og hjerneceller forsvinder. Eksempelvis viser scanninger af et 3-årigt omsorgssvigtet barn, at hjernen er skrumpet betydeligt sammenlignet med en rask jævnaldrende. Et andet eksempel er et rumænsk børnehjemsbarn, hvis hjerneaktivitet ser halvslukket ud sammenlignet med et barn i trivsel – særligt i det område, som forbinder pandelappen med det limpiske system, der er basis for indlevelse, indføling og empati.

Hun fremhæver desuden, at børn, der også har været udsat for vold, kan mangle en forbindelse mellem pandelappen og den følelsesmæssige intelligens (det limpiske system), da deres overlevelsesstrategi har været at lukke af for følelserne og deres egen bevidsthed for ikke at mærke volden på egen krop. Selvom hjernen kan være skadet som følge af en hård opvækst, er der heldigvis gode muligheder for at udvikle og stimulere hjernen hele livet, idet den er plastisk, og her opfordrer Ann E. Knudsen pædagogisk personale, der arbejder med anbragte eller omsorgssvigtede børn, til følgende:

  • Hvis barnet ikke har udviklet sin indlevelsesevne, nytter det ikke at sige ”du kan da godt forstå, at…”, ”se hvor ked af det, hun bliver, når du..”. I stedet skal personalet være barnets pandelap ved at vise styring, autoritet og struktur, for børn har det godt med at se, at voksne tager ansvar og at de kan slappe af og være børn.
  • Kan børnene ikke koncentrere sig om fx matematikundervisningen, kan personalet også agere som børnenes pandelapper og sætte gang i 20 min. fysisk aktivitet, da det skærper hjerneaktiviteten.
  • Scanningsbilleder viser, at nære og betydningsfulde relationer til en voksen kan ændre børns hjerneaktivitet og fremme læring, og derfor er det vigtigt at skabe en sund tilknytning til voksne.
  • Der kan skabes flere forbindelsestråde mellem nervecellerne i omsorgssvigtede børns hjerner ved at synge, lege og læse med dem. På denne måde kan de rykkes til et bedre udgangspunkt.

Pandelap er et meget anvendt ord i behandlingen hos Alfa-Fredensborg, idet en stor del af de unge, der er anbragt hos os, samt de voksne beboere har fået skadet pandelappens forbindelse til den følelsesmæssige intelligens pga. omsorgssvigt og misbrugsudfordringer. I vores psykoedukationer taler vi ofte om pandelapper, der ikke fungerer optimalt, og som kan føre til tilbagefald, stresstilstande og uhensigtsmæssige handlinger. Derfor er vi som personale meget optaget af at agere som beboernes pandelapper, når vores beboere har behov for at guides til en ønsket adfærd og uden om misbrugsfælderne. Endvidere er relationsarbejde et af vores vigtigste værktøjer, og vi arbejder mod at give omsorgssvigtede mennesker en sund tilknytning til stabile voksne og også at agere som pandelap ved at vise retning og struktur.